(removed_user - @ 27 Apr. 2008)
Jeg har ikke oplevet tilfælde hvor børnene slet ikke kan tale bosnisk, selvom begge forældre er bosnier, men i mange tilfælde er børnene bedre til dansk. Hvilket i mine øjne er helt forståligt, da jeg selv efter 13 år i Danmark, bedre kan udtrykke og formulere mig på dansk.
Men jeg tror at fx min generations børn vil være endnu dårligere til bosnisk end vi er i dag. Da vi selv bruger det som primærsprog, selvom vi fører en samtale med en bosnier på samme alder. Så måden vi kommer til at tale i hjemmet med vores ægtefælle er afgørende for hvilke/hvilket sprog vore børn skal lære.
Men hvorfor har du lettere å utrykke deg på dansk enn på bosnisk ? Har du tenkt på det. Jeg er ofte i DK, og jeg opplever veldig mye at bosniere prater dansk mellom seg selv. Det er ikke riktig. Bare for at det er lettere, betyr ikke at det skal skje.
(natjeraj sama sebe da pricas bosanski, uzmi knjigu, vidices koliko je lakse)
(removed_user - @ 28 Apr. 2008)
det ved jeg ikke... har ligenu det samme problem... min søn på knap 3 år snakker kun dansk... jeg vil gerne have at han lærer at snakke dansk, men det er ikke så nemt, og jeg gider ikke presse ham!!! det kommer nok af sig selv, mon ikke!??? når vi er i bosnien på besøg, så snakker han lidt bosnisk med min bedstemor...

hmm, han kan dog nogle bosniskesange

Prat bosnisk med guttungen og bare bosnisk når han er hjemme. Bruk bildeböker for å laere han ord på bosnisk. Du selv må ta ansvar, og spesiellt nå, mellom 2 og 6 år. Det er da barn utvider deres ord kapasitet fra 500 ord til 4-5000. Jeg kjenner et par her i Sverige, han er svensk, hun er spansk, deres sönn prater spansk med mor, og svensk med far. Mens både han og hun kan prate svensk, men de gjör det ikke, de tar ansvar!