Loading...
removed_user 13 Albania
Created 29 Jan. 2008
By removed_user
Kafic.net forum » Strani jezici » Danish
removed_user 13 Albania
Der er mange bosnier hvis børn ikke kan snakke bosnisk, simpelthen fordi de aldrig har lært dem det -(/forældrne har ik set det som værende en nødvendighed, eller også snakker de selv dansk indbyrdes, eller hvad ved jeg), hvilket betyder at børnene snakker dansk med forældrene, og deres omgangskreds. Er dette acceptabelt?, og hvordan kunne denne udvikling vendes?
removed_user 13 Albania
(removed_user - @ 29 Jan. 2008)
Der er mange bosnier hvis børn ikke kan snakke bosnisk, simpelthen fordi de aldrig har lært dem det -(/forældrne har ik set det som værende en nødvendighed, eller også snakker de selv dansk indbyrdes, eller hvad ved jeg), hvilket betyder at børnene snakker dansk med forældrene, og deres omgangskreds. Er dette acceptabelt?, og hvordan kunne denne udvikling vendes?

Det overrasker mig faktisk. Kender ikke selv ret mange småbørnsfamiler men ville da have troet at de ældre generationer var opsat på at holde fast i kulturen og først og fremmest sproget. Det der med at børn og egentlig også teenagere taler dansk indbyrdes selv om det ikke er deres modersmål er ikke nyt for mig, men at børnene slet ikke lærer bosnisk overrasker mig som sagt. Omend det faktisk ikke er det indtryk jeg får - i de få tilfælde jeg har kendskab til. Det må også være forvirrende for barnet at vide hvad man skal snakke hvornår, ved ikke om det er enkelt at falde ind i en tosproget verden, men man ser da masser af tilfælde rundt omkring med børn hvis forlædre kommer fra to forskelige lande og som derfor taler 2 sprog ret tidligt i livet.

Om det er acceptabelt? Tja, det er jo åbenbart acceptabelt for de forældre der vælger den vej. Det er op til dem at opdrage deres børn og omverdenen skal vel kun blande sig når der er noget der går helt skævt - f.eks. vold i familien eller hvad ved jeg. Er ikke sikker på at det er en tendens. Og heller ikke at nogen kan eller skal "gøre noget", for hvis forældrene vælger ikke at lære barnet det sprog som de selv har lært fra barnsben (hvilket vel er ret så svært medmindre forældrene og andre medlemmer af familen også taler dansk derhjemme) - ja så er det jo deres sag.
Hexia 34 Denmark Karma: 500
(removed_user - @ 29 Jan. 2008)

Det overrasker mig slet ikke, da jeg kender en del småbørnsfamilier og selv har en bror som er født here i landet. Forældrene har ikke så meget tid med børnene pga. arbjede og børn opholder sig i børnhaven/skolen det meste af tiden hvor men jo kun snakker dansk.
MEN jeg synes at børn skal lære at tale Bosnisk også, og det må jo være forældrenes opgave.Men jeg har fået det indtryk at mange forældre snakker kun dansk med deres børn og ikke er villige til at betale for børnenes extra undervisnig i bosnisk.
Der var f.eks et tilbud i den kommune hvor mine forældre bor hvor et års undervisning i Bosnisk (for børn) kostede 500 dk, men der var for få tilmeldte. Der bor desværre mange småbørnsfamiler i den kommune og jeg synes at det er alt for dårligt. Men skal jo ikke glemme hvem men er bare fordi men bor i Danmark, men det er jo op til forældrene at bestemme hvad der er bedst for deres egne børn. Jeg ved godt hvad jeg vil gøre når jeg for dem en dag.......
removed_user 13 Albania
Nema nista gore kad bosanac hoce nazor da postane danac/skandinavac
Hexia 34 Denmark Karma: 500
(removed_user - @ 31 Jan. 2008)
Nema nista gore kad bosanac hoce nazor da postane danac/skandinavac

Der er endnu være i Sverige, i snakker alle sammen svensk
dk_boy1234 26 Afghanistan Karma: 500
men tæsker dem så meget at de ikke kan gå.....så skal de nok lære det ....................(pazi!)(pazi!)(pazi!)(pazi!)(pazi!)(pazi!)(pazi!)
removed_user 13 Albania
djeca nasa idu u vrtic po citav dan i tamo uce jezik danski norveski ili svedski to im je socialni jezik a ne bosanski a moje djete od 11 godina prica cita i pise bosanski naucio maternji u skoli
removed_user 13 Albania
Jag är svensk men jag tänker skriva här endå
Personligen tycker jag inte att det är acceptabelt för att barnen förlorar sitt ursprung på det sättet.
De borde uppfostras så att de blir stolta över sin nationalitet eller ursprung.
Om det inte blir det, är de fattiga mäniskor i mina ögon.
Jag kom till Sverige -93, så mesta dels av mitt liv har jag tillbringat i Sverige, men jag pratar fortfarande bosniska med mina föräldrar och det kommer jag alltid att göra.
Bosniska hemma, svenska med svenskarna helt enkelt.
Men samtidigt har min bosniska brytning försvagats, och det kan man förstå.
Men det handlar bara om dialekt.

Jag kommer uppfostra mina barn till stolta bosnier, men även som även ska kunna anpassa sig till Sverige
removed_user 13 Albania
Jeg har ikke oplevet tilfælde hvor børnene slet ikke kan tale bosnisk, selvom begge forældre er bosnier, men i mange tilfælde er børnene bedre til dansk. Hvilket i mine øjne er helt forståligt, da jeg selv efter 13 år i Danmark, bedre kan udtrykke og formulere mig på dansk.

Men jeg tror at fx min generations børn vil være endnu dårligere til bosnisk end vi er i dag. Da vi selv bruger det som primærsprog, selvom vi fører en samtale med en bosnier på samme alder. Så måden vi kommer til at tale i hjemmet med vores ægtefælle er afgørende for hvilke/hvilket sprog vore børn skal lære.
removed_user 13 Albania
det ved jeg ikke... har ligenu det samme problem... min søn på knap 3 år snakker kun dansk... jeg vil gerne have at han lærer at snakke dansk, men det er ikke så nemt, og jeg gider ikke presse ham!!! det kommer nok af sig selv, mon ikke!??? når vi er i bosnien på besøg, så snakker han lidt bosnisk med min bedstemor... hmm, han kan dog nogle bosniskesange
removed_user 13 Albania
hov jeg mente, JEG VIL GERNE HAVE AT HAN SNAKKER BOSNISK!!! hehehe
removed_user 13 Albania
(removed_user - @ 28 Apr. 2008)
det ved jeg ikke... har ligenu det samme problem... min søn på knap 3 år snakker kun dansk... jeg vil gerne have at han lærer at snakke dansk, men det er ikke så nemt, og jeg gider ikke presse ham!!! det kommer nok af sig selv, mon ikke!??? når vi er i bosnien på besøg, så snakker han lidt bosnisk med min bedstemor... hmm, han kan dog nogle bosniskesange

jo jeg tror også det kommer af sig selv, har to små søskende der begge er født her og de kan begge sprog, altså selvfølgelig er det lettere for dem at snakke dansk men de kan både tale, forstå og oversætte fra det ene til det andet sprog. Det hjælper meget at tage på ferie i bosnien der lærer de en del hver sommer og bliver derved bedre år for år
removed_user 13 Albania
(removed_user - @ 27 Apr. 2008)
Jeg har ikke oplevet tilfælde hvor børnene slet ikke kan tale bosnisk, selvom begge forældre er bosnier, men i mange tilfælde er børnene bedre til dansk. Hvilket i mine øjne er helt forståligt, da jeg selv efter 13 år i Danmark, bedre kan udtrykke og formulere mig på dansk.

Men jeg tror at fx min generations børn vil være endnu dårligere til bosnisk end vi er i dag. Da vi selv bruger det som primærsprog, selvom vi fører en samtale med en bosnier på samme alder. Så måden vi kommer til at tale i hjemmet med vores ægtefælle er afgørende for hvilke/hvilket sprog vore børn skal lære.

Men hvorfor har du lettere å utrykke deg på dansk enn på bosnisk ? Har du tenkt på det. Jeg er ofte i DK, og jeg opplever veldig mye at bosniere prater dansk mellom seg selv. Det er ikke riktig. Bare for at det er lettere, betyr ikke at det skal skje.

(natjeraj sama sebe da pricas bosanski, uzmi knjigu, vidices koliko je lakse)

(removed_user - @ 28 Apr. 2008)

Prat bosnisk med guttungen og bare bosnisk når han er hjemme. Bruk bildeböker for å laere han ord på bosnisk. Du selv må ta ansvar, og spesiellt nå, mellom 2 og 6 år. Det er da barn utvider deres ord kapasitet fra 500 ord til 4-5000. Jeg kjenner et par her i Sverige, han er svensk, hun er spansk, deres sönn prater spansk med mor, og svensk med far. Mens både han og hun kan prate svensk, men de gjör det ikke, de tar ansvar!
removed_user 13 Albania
ej, det var der rigtig smarte ideér du kom med... tak skal du have.... det vil jeg i hvert fald prøve
(removed_user - @ 17 Jun. 2008)

Men hvorfor har du lettere å utrykke deg på dansk enn på bosnisk ? Har du tenkt på det. Jeg er ofte i DK, og jeg opplever veldig mye at bosniere prater dansk mellom seg selv. Det er ikke riktig. Bare for at det er lettere, betyr ikke at det skal skje.

(natjeraj sama sebe da pricas bosanski, uzmi knjigu, vidices koliko je lakse)

Prat bosnisk med guttungen og bare bosnisk når han er hjemme. Bruk bildeböker for å laere han ord på bosnisk. Du selv må ta ansvar, og spesiellt nå, mellom 2 og 6 år. Det er da barn utvider deres ord kapasitet fra 500 ord til 4-5000. Jeg kjenner et par her i Sverige, han er svensk, hun er spansk, deres sönn prater spansk med mor, og svensk med far. Mens både han og hun kan prate svensk, men de gjör det ikke, de tar ansvar!
Dahin 34 Denmark Karma: 799
Vip
Admin
mali_zeleni, lige præcis...
man kan jo ikke sidde på sine fede bagdele dagen ind og ud, drikke kaffe og bagtale mahala osv. og stadig forvente at ens børn taler bosnisk. af sig selv!

hvordan lærer man dem bosnisk? når de er små, sidder man sig foran dem og taler med dem på bosnisk. vuggestuen/børnehaven skal nok lære dem det dansk de har brug for. da de alligevel opholder sig mere der end der hjemme. Men når de bliver lidt ældre, et par gange om ugen underviser man dem i det, mens men stadig taler bosnisk til hverdag med dem. korrigere dem når de bruger danske ord/udtryk og lign. gør dem opmærksom på de to sprog. Lærer dem om livet og samfund. På et eller andet tidspunkt udvikler de selv sans for det og fatter mening bag det hele...
Prijedorcan 26 Denmark Karma: 500
ja men det er desvære ikke kun børnerne der ikke kan tale bosnisk jeg kender mange såkaldte voksne/unge som ikke en gang kan snakke deres egen modermål ordenlig... fordi de forsøger at blive danskere eller havad fanden de nu forsøger... personlig syntes jeg at det er helt til grin at man forsøger at være noget som man ikke er... og der ved gør man også sådan at ens børn ikke kan tale bosnisk for der er desvære mange af vores folk der er misundelige på hinanden for hvis naboen hak købt en bil så er man sku ikke glad for det på hans vejende man skal sku selv ud og have en bil der er dyre og bedere det er en af grundene til at der er mange af vores folk der er naboer men gider ikke at snakke sammen og det er et eller andet sted synd bare fordi forældrende er nogen mærkelige tyber skal det ikke gå ud over børnerne så man forbyder dem at lege med den anden bosniske dreng bare fordi man ikke kan med hans far

You have to login to be able to post comments